Zubní nemoci psů a koček

Zubní nemoci
Výsledky ukazují, že od dvou let věku až 80% psů a koček 70% trpí zubním onemocněním. Správná ústní hygiena u zvířat, stejně jako u lidí, je nezbytným předpokladem pro udržení zdravých zubů a dásní po celý život. Ústní problémy obvykle začínají tvorbou zubního plaku, což je tenká vrstva usazenin, které se usazují na povrchu zubů. Pokud není plak odstraněn, tak se přemění na zubní kámen. Časté jsou bolestivé záněty dásní, následované paradentózou. Nepříjemný zápach z tlamy je obvykle spojen s infekcí. Bakterie mohou proniknout do oběhového systému a způsobit onemocnění jiných důležitých orgánů jako jsou srdce, játra nebo ledviny.

PŘÍČINY
Hlavním faktorem, který ovlivňuje výskyt zubních problémů, je špatná ústní hygiena. Bez vhodných preventivních opatření, tvorba zubního kamene může vést k zánětu dásní a paradentóze. Dalším faktorem je druh plemene. Častěji se problémy se zuby objevují u malých plemen psů. Některá plemena koček, jako somálské kočky, jsou také více náchylná k těmto chorobám. Dalšími faktory jsou věk a výživa. Ústní problémy jsou častější u starších zvířat. Krmení pouze měkkými krmivy může vést k rychlejší tvorbě zubního plaku.

Příznaky
Nejčastějšími příznaky zubních onemocnění, které zaznamenali majitelé u domácích zvířat jsou: nepříjemný zápach z tlamy, žlutý povlak na zubech, ztráta chuti k jídlu, nechuť ke žvýkání tvrdých věcí a výběr měkké, krvácení z dásní, slinění a ztráta zubů . Prevencí je čištění zubů psa nebo kočky, odstranění plaku a zubního kamene. Můžete použít i speciální diety (např. Royal Canin VD Canine Dental Dog) pomáhající čištění zubů.

1. Dobrý večer, chcem sa spýtať na chronický zápal ďasien u mačiek, máme mačku kríženca tureckej angory a už od malička zhruba od 4-5 mesiacov som si všimla, že má viac inokedy menej zapálené ďasná a páchne mu z papuľky,kŕmim royalom canin veterinárnou radou lebo i on je už po kastrácií teraz má 11 mesiacov,a dávam i veterinárnu radu dental. Neviem čo s tým , papá a priberá normálne, dá si aj čistiť zuby .Užíval stomorgyl 10,vtedy mu hneď prestalo páchnuť z papuľky a zápal ustúpil no nezmyzol.Rada by som vedieť čo s tým, či bude treba striedať tie tablety pravidelne ako prevenciu ?
    Ďakujem Szabová

pokud má takhle mladá problém s chronickým zánětem dásní, bude se pravděpodobně jednat o syndrom gingivitida/stomatitida koček. Jedná se o neadekvátní reakci imunitního systému dutiny ústní na bakterie zubního plaku. Pokud s Vámi kočka spolupracuje, tak bude nutné, aby jste ji zuby čistili každý den a navíc lokálně na dásně používali nějaký přípravek s obsahem chlorhexidinu např. Stomodine gel. Pokud nezabere pravidelné čištění, bude muset brát nějaká antibiotika opakovaně.