Problémy se zuby kočky

Kočky, stejně jako lidé, mají problémy se zuby a dásněmi.

Jaké nemoci dutiny ústní se vyskytují u koček?
Ústní onemocnění patří mezi nejčastější onemocnění, které se vyskytují u koček. Statisticky 85% populace koček starších než 2 roky trpí paradentózou. Nemoc začíná hromaděním bakterií tzv. plaku na povrchu zubů, což vede k lokální destrukci tkáně dásní a způsobuje zánět. Zánět může přivodit sekundární onemocnění, např. onemocnění ledvin (např. urémie), diabetes, … Mezi další nemoci ústní dutiny kočky patří zánět dásní, zánět slinných žláz, snížení imunity, abscesy, infekce horních cest dýchacích a mechanické poškození. Všechny tyto choroby zjištěné v počátečním stadiu je možné vyléčit nebo alespoň zastavit.

Jak majitel může zjistit problémy se zuby a dásněmi kočky?
Mnoho zánětů dutiny ústní, přinejmenším v počáteční fázi onemocnění, je bez příznaků. Pak se objeví nepříjemný, hnilobný zápach z úst a zarudnutí dásní. V důsledku toho se může objevit krvácení z dásní, slinění a nakonec ztráta zubů. Kočky začínají odmítat jídlo, je vidět úbytek na váze Proto, když zpozorujete první příznaky, měli byste okamžitě jít k veterináři.

Jaká jsou preventivních opatření?
Primární je ústní hygiena, použití gelů a past pro zvířata (např. orozyme). Kromě toho můžete použít speciální antibakteriální přípravky. U koček se zubním kamenem, byste měli nechat léčbu pomocí ultrazvuku na lékaři ve veterinární ordinaci. Důležitým faktorem v prevenci vzniku zubního plaku a zubního kamene je správně vyvážená stravy. Použití vhodného suchého krmiva zajišťuje konstantní obrušování zubního plaku. Navíc se doporučuje alespoň jednou za rok zubní kontrola u veterinárního lékaře, který v rané fázi onemocnění doporučí jaké kroky podniknout, aby se zabránilo vážným komplikacím.

to “Problémy se zuby kočky”

• Gabriela napsal:

Dobrý den. Chtěla bych se vás zeptat na pár věcí ohledně našeho kocoura. Před týdnem jsme si domů vzali kocoura o kterého se původní majitelka již nemohla postarat. Hned druhý den jsem si všimla že špatně dýchá. Ihned jsme navštívily veterinu, kde mám dali léky. bylo nám řečeno že se jedná asi o zápal plic. Kocour nám přestal žrát. Už 5 dní nic nejí a navíc jsem si všimla že má i trochu zakrvácené sliny. O jakou nemoc se může jednat a proč přestává i žrát..

• admin napsal:

Příčin může být spousta. Od nějaké kočičí respirační infekce, přes FIP
    (infekční peritonitidu), srdeční problém nebo i nádor v hrudníku. Takhle
    přes mail Vám nedám žádnou konkrétnější diagnózu, když ani nevím, jak je
    kocour starý, aby se dalo aspoň něco vyloučit. S tím jídlem je to to samé.
    Buď nejí, protože mu je prostě špatně nebo ho může bolet tlamička, dásně,
    zuby… Těžko říct.

• sANDRA napsal:

Dobry den moja macka Katie bola na odbere krvi , kde jej zislili nizky pocet bielych krviniek a lympocyte neuroffill co to prosim Vas znamena? je to vazne Mozem napisat ze 2 dni pred odberom skoncila jej ruja a vsimli sme si ze pomocuje mimo svojho zachodu teda koberec , paplon a tak …srdecna vdaka za odpoved ……..Sandra

Dobrý den,
    takhle těžko říct? Má ještě nějaké jiné problémy nebo proč jste vůbec brali krev? Lymfocyty a neutrofily jsou typy bílých krvinek, neutrofily bývají zvýšené při nějaké bakteriální infekci, lymfocyty při virové infekci nebo třeba i nějakých nádorových procesech. Ale takhle když neznám anamnézu Vaší kočky, tak nejsem schopná říct jestli to je něco vážného nebo jen planý poplach.

• Honza napsal:

Dobrý den, potřeboval bych poradit. Přišlo k nám v práci kotě a adoptovalo si nás, takže nevíme, zda bylo očkované, ale vypadá zdravě. Dneska jsem mu dal kus chleba díval jsem se, jak baští, a všiml jsem si drobných krvavých skvrnek, které na chlebu zůstávaly pokaždé, když ukouslo. Kočku jsem nikdy neměl, tak nevím, zda je to normální (pokud se třeba u koček také mění zuby), nebo zda je to znakem nějaké nemoci. Děkuji za odpověď, Honza

Dobrý den,
    i kočky mění zuby, takže je možné, že to je z toho. Nechá se od Vás chytit, že byste ho prohlídli? Pokud mu chcete ulevit, dejte mu k jídlu něco měkčího, co se nemusí tolik kousat, třeba nějakou konzervu. A nebojte, žádná nemoc by to neměla být. Jestli si ho budete chtít nechat, tak bych Vám doporučovala aspoň ho odčervit.

• Alena Rokoská napsal:

Dobrý den,
    naší kočce je 18 let. Za celé ty roky neměla jediný zdravotní problém. Před týdnem začala být skleslejší, víc spala a posléze jsem si všimla, že se vyhýbá suché stravě. Po třech dnech se její chování vrátilo k normálu, ale tvrdou stravu nadále odmítala. Dnes, po 8 dnech, měla tendenci se najíst měkké stravy, ale ani tu si nevzala a mám dojem, že má problém se i napít. Navíc chvílemi sině sliní.
    Děkuji za odpověď, Alena

Dobrý den,
    Vaše číča bude mít pravděpodobně problém se zuby. Navštivte Vašeho veterináře ať se na ni podívá.

• Ivana Maršálová napsal:

dobrý den,
    našli jsmw asi půlroční kotě v zuboženém stavu; neskutečně vyzáblé s krvavou tlapkou a samozřejmě špinavé. Po návštěvě veterináře je už celkem v pořádku, je žravá a hravá, ale přes to má zvětšené uzliny na krku, a je jí dost cítit z tlamičky a to i přes antibiotika, která dostala. Myslíme,že je to od vykažených zubu. má takto staré kotě ještě mléčné zuby?,a nebo máme raději zajít znovu na veterinu,?

• admin napsal:

Dobrý den, půlroční kotě by už mohlo mít všechny zuby vyměněné. Ale pokud bylo ve špatných podmínkách jak píšete, je možné, že se do ranky po vypadnutém zubu dostala nějaká infekce. Co se týče zvětšených uzlin, tak také mohou indikovat na probíhající zánět někde na hlavě. Ale v této oblasti, v těsné blízkosti jsou i slinné žlázy, takže Vám nepovím, co vlastně má zvětšené. Pokud se Vám koťátko nezdá být úplně v pořádku, tak se s ním na veterinu určitě ještě zastavte.

• Hedvika napsal:

Dobrý den,
    máme doma nalezence kocourka ,asi osm měsíců starého.
    Na dásních se mu tvoří takové male zarudlé -jakoby granulace a přijde mi,že mu je dost cítit z tlamičky.Povlak na zubech přitom ani moc nemá a zubní kámen také ne.Navíc mi přijde,že se mu trochu viklají horní řezáky.
    Nevíte,co by to mohlo znamenat a jak ev.léčit? Moc děkuji,Hedvika.

Dobrý den,
    některé kočky trpí na tzv. eozinofilní komplex, který se projevuje tvorbou plaků na dásních, v těchto rankách se pak množí bakterie, které způsobují zápach z tlamičky. Příčina není dosud pořádně objasněna. Doporučuje se dodržovat důslednou dentální hygienu, to znamená čištění zubů, dezinfekce dásní gelem s obsahem chlorhexidinu, např. Stomodine. Ale určitě bych Vám doporučila zajít s kocourem k veterináři, aby mu tlamičku pořádně prohlédl a určil pro něho nejvhodnější terapii.

• ivana rybarova napsal:

Dobrý den,mám 6-ti letého kocourka,nedávno však spadl z terasy a nabil si trochu tlamičku,byl v pohodě,ale nyní přestal jíst a z tlamičky mu jdou tmavé sliny.nechce ani na sebe sáhnout.co ctím?

Dobrý den,
    určitě navštivte Vašeho veterináře ať kocoura prohlédne. Může mít uvolněný, zlomený zub nebo nějaký jiný problém v tlamičce.

• Ivana Janderová napsal:

Dobrý den,
    mám 8 letého kocoura, je zdravý. Dnes ráno přišel s vylomeným dolním špičákem. Zub je viditelně vystrčený z tlamičky a nesková se mu pod horní pysk, když má tlamu zavřenou. Trochu slintá i lehce s krví. Je možné, že by se mu zub znova uchytil? Napadlo mě mu zub zkusit vytrhnout, bylo by to možné? nebo mám počkat jak se to bude vyvíjet, zda zub nevypadne sám?

Dobrý den,
    zkuste mu ho narovnat zpátky, pokud je jenom „vykloubený“ mohl by se v dásni znovu upevnit. Pokud ne, vypadne pravděpodobně sám.

Ptejte se - poradna

Výběr jazyka: